Soløys Store Datter

Thursday, December 01, 2005

HATER vold på Tv!

En ting jeg ikke kan fatte og begripe er hvorfor Tv sender så ufattelig mange serier som i prinsippet handler om vold. Jo mer jeg tenker på det, jo sintere blir jeg. Nå får ikke så lenge siden leste jeg i avisen at et team av forskere fra University of Birmingham hadde gjort en undersøkelse som antyder at voldelige bilder i media virkelig har en innvirkning på små barns oppførsel, tanker og følelser. De gikk igjennom data fra flere undersøkelser rudt effekten av medievold på barn. De fant tydelige tegn på en sammenheng mellom mengde vold unge barn så i media, og hvor aggressiv leken og oppførselen deres ble.

Tar du for deg Tv-guiden for en uke og starter og blar i den, vil du se hva jeg mener. Jeg er så ufattelig lei av alle seriene som er basert på vold; ran, drap (ikke minst) etc.
NYPD Blue handler om etterforskning av ran og drap, Alias er en amerikansk spenningsserie som handler om stort sett det samme, Medisinmannen om kidnapping og ran, Angel handler om en vampyr, krimavsnittet handler om politikvinner som etterforsker drap og White Collar Blue om politietterforskere. Dette er bare et FÅTALL av serier som baseres på vold.

Akkurat dette gjør meg sint! I det siste har jeg hatt mareritt SÅ mange ganger. Jeg har drømt av både faren min og broren min ble drept og en venninne kidnappet. Jeg kan med en gang si at dette er slettes ikke behagelig. Å vokne opp svett og være livredd for å lukke øynene igjen. Det er slettes ikke slik jeg vil ha det.

Man klare aldri å unngå og høre om drap, kidnapping, ran etc. Det er stadig vekk noen som blir knivstukket i sitt eget hjem eller ute på gaten. Alle disse tragediene hører vi blant annet på nyhetene, leser om det i aviser eller på internett. Med tanke på alle drapene og kidnappingene spør jeg bare:


Er det rart det er krig i verden?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home