"Det er 11 september i dag. 11 september 2004. Det er tre år siden verden forandra seg.
Forandra seg, og ble enda jævligere enn før.
Der er tre år siden Gud forlot oss, krigen mot terror startet,
tusenvis av uskyldige mennesker ble drept, og det er tre år siden begynnelsen.
Tre år siden begynnelsen på slutten på all medmenneskelighet.
På all respekt og anstendighet mennesker imellom.
Ingenting handler om mennesker lenger, mennesker vi ikke kan se, men som vi vet er der,
som vi vet lider for at vi skal rulle oss i penger og hvile på laurbærbladene våre.
Det eneste for mennesket nå, er makt. Penger og makt.
Det får man ved å nedverdige, lure og forakte de som er svakere enn seg. Jeg blir kvalm.
Jeg blir kvalm av president George W. Bush som mener at amerikanerne
er Guds utvalgte folk, uansett hva det står i Bibelen, og at man kan drepe mennekser,
så lenge det er for en god sak. Altså penger.
Jeg blir kvalm av Carl I. Hagen som mener at alle muslimer i hele verden er terrorister,
og at alle tilknyttet islam er en potensiell fare for det norske folk.
Og kanskje det kvalmeste av alt; folk som ikke bryr seg.
Folk som trekker lett på skuldrene og sier ”Det angår ikke meg. Jeg har nok med meg selv.
”Folk som oppriktig gir faen i hvor mange som blir drept,
som lager vitser om amerikanske soldater og trekker på smilebåndet når de hører talene til Bush.
Er det sånn det skal være? Skal det være slik at det godt kan være krig, død,
sult og helvete overalt, så lenge det ikke påvirker oss?
Skal vi sitte i sofaene våre, med ullplett og pradabukser, med takeaway-kyllingsalat fra McDonalds og kose oss, mens barn i Rwanda dør av tørst og sult?
Skal vi se på krigsfilmer og knise over hvor kjekke Josh Hartnett og Orlando Bloom er,
mens irakiske fanger i amerikanske fenglser blir bokstavlig talt knust både fysisk og psykisk?Skal vi klage over prisene på Meny, mens mødre i Russland tar livet av seg,
fordi de har funnet barna sine drepte av tsjetjenske terrorister? "
Dette skrev ei jente tre år etter 11. september. Hun har helt rett!
Verden har utviklet seg til å være et skummelt sted å være. Jeg er redd!
Er det sånn verden skal være?