Soløys Store Datter

Tuesday, August 30, 2005

Dikt om det politiske mennesket!

Dette er et dikt Tor Ola, Sandra, Emil, Maylèn og jeg har skrevet:
ps: diktet er bare skrevet for morro skyld i ei av samfunnslære timene:p

Politikk og demokrati
Trenger vi politikken?

Valg
Stemmerett
Hvem blir valgt?

De politiske partiene
En vei til innflytelse
... eller sosiale røtter...

Å skape politikk

Stortings- og regjeringsmakt
Hvem har makten - Stortinget eller regjeringen?
Sametinget

To roller
Lokalpolitikk
Rikspolitikk

Rett og politikk
På kanten med loven
Skyldig eller tiltalt?

Demokratiets utfordringer
Det sårbare demokratiet
Tillitskrise?

Friday, August 26, 2005

"På'an igjen"

Ja, nå har vi startet skolen igjen. Den 24. August satt alle elevene som skulle gå på Sjøvegan videregående skole inne i kantina. Førsteklassingene var alle litt spendte og nervøse, mens vi andre- og tredjeklassingene satt der og var mer opptatt av ale de nye fjesene som hadde dukket opp. Endelig var det andre fjes å se tidlig på morgenen!